پسته دامغان ثبت نشان جغرافیایی می شود

پسته دامغان ثبت نشان جغرافیایی می شود

مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از انجام مذاکرات برای ثبت نشان جغرافیایی پسته دامغان خبر داد.

نشان جغرافیایی

همان‌طور که پیش از این گفتیم، نشان جغرافیایی نشانه‌ای است که کالایی را به منطقه، قلمرو یا ناحیه‌ای منسوب می‌کند. البته به شرطی که کیفیت و مرغوبیت آن کالا ناشی از آن محیط و منطقه جغرافیایی باشد.

با توجه به اهمیت جایگاه تجاری و اقتصادی محصول مهم و استراتژیک پسته دامغان در بازارهای داخلی و خارجی و لزوم ثبت ملی، جهانی و نشان جغرافیایی این محصول، نشستی با  حضور مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۶ در سمنان برگزار شد.

پسته دامغان ثبت نشان جغرافیایی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است که محصولات استراتژیک ایران باید ثبت جهانی شوند. تا در بازارهای جهانی به این نشان جغرافیایی شناخته شوند.

سید مهدی میرصالحی تصریح کرد: مذاکرات مختلفی با سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) صورت گرفته است. اظهارنامه مرتبط به ثبت جغرافیایی پسته دامغان ارسال‌شده و تا ماه‌های آینده جواب کارشناسی این سازمان به دفتر مالکیت وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران ارسال می‌شود.

او از ارسال ۱۱ پرونده محصول استراتژیک «خاویار ایران، عسل اردبیل، زعفران خراسان ایران، پسته دامغان، خرمای ربی سیستان و بلوچستان، خرمای پیارم هرمزگان، خرمای استعمران خوزستان، خرمای کبکاب تنگستان، خرمای زاهدی دشتستان، زرشک خراسان جنوبی و عناب بیرجند» به سازمان جهانی WIPO خبر داد.

حمایت و ثبت نشان جغرافیایی

اکثر نشان‌های جغرافیایی بر اساس کیفیت کالایی که به مردم ارائه می‌دهند، ارزش‌های متفاوتی کسب کرده‌اند. درصورتی که حمایت کافی از این محصولات نشود، متقلبان فرصت پیدا می‌کنند تا از این محصولات به صورت غیرقانونی بهره‌برداری کنند.

معاهداتی در سطح بین‌المللی درخصوص حمایت از نشان‌های جغرافیایی و اسامی مبدأ تنظیم شده است. که سازمان جهانی مالکیت معنوی نیز در مدیریت کردن این روابط و معاهدات نقش قابل توجهی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *