نحوه نگهداری ازخشکبار و آجیل چیست و چطور میشود همیشه خشکبار تازه و سالم داشت؟

نحوه نگهداری آجیل در دمای اتاق

اگرمیخواهید آجیل را در دمای اتاق نگهداری کنید، به نکاتی که در ادامه آمده است توجه فرمایید

۱ فریز کردن آجیل‌ها برای نابود کردن تخم حشرات و لاروها

توصیه می‌کنیم بعد از خرید کردن آن را به مدت دو روز در فریزر قرار دهید، سپس آجیل را برای استفاده بیرون آورید. این کار باعث می‌شود که اگر آفت به جان آجیل‌ها افتاده یا تخم حشرات درون آن‌ها وجود دارد از بین بروند. چون تخم حشرات و لاروها در دمای اتاق رشد می‌کنند.

البته ممکن است شما در ترکیب آجیل‌هایی که خریده‌اید هیچ‌گونه اثری از حشرات را نبینید، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که روی آجیل‌ها و در میان ترکیبات آن‌ها هیچ‌گونه تخم حشره یا لاروی نباشد! بنابراین حتی آجیل‌های تازه‌ای که تهیه می‌کنید هم باید به مدت یک یا دو روز درون فریزر بگذارید تا استریل بشوند.

برای نگهداری خشکبار و آجیل در دمای اتاق،آن­ها را درون ظرف‌هایی بریزید که هوا به درون آن‌ها راه پیدا نمی‌کند.

۲ انتخاب ظرف برای بسته بندی آجیل‌ها

آجیل‌ها را باید در ظرف‌های دربسته شیشه‌ای یا پلاستیکی که هوا به درون آن‌ها راه پیدا نمی‌کنند نگهداری کنید. به این نکته دقت کنید که ظرف‌های شیشه‌ای و پلاستیکی دربسته از کیسه فریزر یا کیسه‌های زیپ‌دار بهتر هستند. چون وقتی آجیل‌ها را درون کیسه قرار می‌دهید، احتمال دارد هوا به درون آن راه پیدا کند و عطر و طعم آجیل‌ها را تغییر داده و آن‌ها را خراب کند.

۳ نگهداری آجیل‌ها در محل تاریک و خنک

راز نگهداری خشکبار و آجیل برای دو تا چهار ماه در دمای اتاق، قرار دادن آن‌ها در یک مکان خنک و تاریک در خانه است. چون نور باعث می‌شود که آجیل و خشکبار شما با سرعت بیشتری رطوبتشان را از دست بدهند و فاسد شوند. به همین خاطر توصیه می‌شود که آجیل‌هایتان را روی پیشخوان آشپزخانه، پشت پنجره و مکان‌های پرنور قرار ندهید.

دقت کنید که طول عمر بعضی از آجیل و خشکبار در دمای اتاق محدود است؛ بنابراین حتما بازه زمانی مناسب انواع آجیل و خشکبار اطلاعات کسب کنید. تا بتوانید خوراکی‌هایی که عمرشان محدود است را زودتر مصرف کنید.

نحوه نگهداری خشکبار و آجیل درون یخچال

یخچال مواد غذایی مختلف را برای مدت طولانی­تری سالم نگه می‌دارد؛ بنابراین می‌توانید آجیل و خشکبار را درون یخچال بگذارید. نحوه نگهداری آجیل و خشکبار درون یخچال به همراه نکات آن را در ادامه برایتان آورده‌ایم.

۱ بسته بندی آجیل‌ها برای نگهداری آن‌ها

اگر می‌خواهید آجیل‌ها برای طولانی مدت سالم بمانند، آن‌ها را در ظرف‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی تمیز، خشک و دربسته قرار دهید. حواستان باشد که درب ظرف باید کاملا بسته شود تا هوای یخچال به درون آجیل‌ها راه پیدا نکند. چون در صورت نفوذ هوا به درون بسته آجیل‌ها طعم آن‌ها تغییرمیکند و سفت و غیرقابل استفاده خواهند شد.

آجیل‌هایی که خریده­­اید را باید به مدت یک روز فریز کنید، سپس درون یخچال بگذارید. با این روش می‌توانید تخم حشرات و لاروها را از بین ببرید و آجیل‌ها را سالم نگه دارید.

۲ مدت زمان نگهداری آجیل‌ها در یخچال

وقتی بسته بندی آجیل‌ها را به درستی انجام دهید، آن‌ها را می‌توانید در دمای چهار درجه سانتی‌گراد یا کمتر به مدت چند ماه تا یک سال نگه دارید. البته مدت نگهداری همه آجیل‌ها در یخچال یکسان نیست!

اگر بادام، پسته و گردو را با پوست بسته بندی کنید، به مدت یک سال در یخچال دوام می‌آورند؛ اما بعضی از آجیل‌ها مانند فندق بهتر است زودتر مصرف شوند. با توجه به نوع آجیل‌ها می‌توانید برای آن‌ها یک برنامه زمانی برای مصرف در نظر داشته باشید، تا بتوانید آن‌ها را تازه مصرف کنید و آجیل‌هایتان خراب نشوند.

نحوه نگهداری خشکبار و آجیل در فریزر

آجیل و خشکبار را می‌توانید درون فریزر هم نگه دارید تا مدت زمان بیشتری دوام بیاورند. در ادامه نکات مهم درباره نگهداری آجیل و خشکبار را در فریزر برایتان گفته ایم

۱ روش بسته بندی آجیل و خشکبار برای نگهداری در فریزر

برای نگهداری خشکبار و آجیل درون فریزر هم باید آن‌ها را درون یک ظرف خشک، تمیز و دربسته بریزید. مراقب باشید که هوا وارد ظرف نشود. بهتر است برای نگهداری آجیل‌ها درون فریزر آن‌ها را درون کیسه‌های پلاستیکی قرار ندهید، چون ممکن است هوای فریزر به درون کیسه راه پیدا کند و آجیل‌ها خراب شود.

با توجه به اینکه آجیل و خشکبار به مدت طولانی درون فریزر می‌مانند، نیازی نیست که آن‌ها را فریزر کنید تا تخم حشرات و لاروها از بین برود.

۲ مدت نگهداری آجیل و خشکبار در فریزر

با توجه به نوع آجیل‌ها می‌توانید آن‌ها را به مدت یک تا دو سال درون فریزر و در دمای منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد و کمتر نگهداری کنید. البته با توجه به نوع آجیل‌ها و آنکه آن‌ها را با پوست فریز کرده‌اید یا نه، می‌توانید آن‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف از فریزر خارج کرده و مصرف کنید.

مدت زمان نگهداری انواع آجیل در دمای محیط، یخچال و فریزر

در این جدول مدت زمان نگهداری خشکبار و آجیل در شرایط مختلف را برایتان آورده‌ایم. با کمک این لیست می‌توانید آجیل‌هایتان را برچسب‌گذاری کرده و آن‌ها را به‌موقع نوش جان کنید.

نوع آجیلمدت زمان نگهداری در دمای محیطمدت زمان نگهداری در یخچالمدت زمان نگهداری در فریزر
فندقچهار تا شش ماهیک سالیک سال
بادام زمینیشش تا نه ماهیک سالدو سال
گردوی آمریکاییکمتر از شش ماهیک سالدو سال
دانه کاجیک تا دو ماهسه تا چهار ماهپنج تا شش ماه
پستهسه ماهیک سالسه سال
گردوشش ماهیک سالیک تا دو سال

نکات تکمیلی نگهداری خشکبار و آجیل

  • بهتر است آجیل و خشکبار را در ظرف‌های شیشه‌ای نگه دارید. چون این مواد غذایی با ظرف‌های پلاستیکی ممکن است واکنش نشان دهند و زودتر خراب شوند.
  • آجیل‌های سالم و پوست نگرفته را مدت طولانی‌تری می‌توانید نگهداری کنید.
  • ماندگاری آجیل‌های خام نسبت به آجیل‌های بوداده و شور بیشتر است.
  • آجیل‌ها بو را جذب می‌کنند؛ بنابراین بهتر است آن‌ها را از مواد غذایی بودار مانند پیازداغ دور نگه دارید.
  • نور، گرما و رطوبت موجب زودتر خراب شدن آجیل‌ها می‌شوند.
  • حتما روی ظرف‌های آجیل‌ها برچسب بزنید تا تاریخ مصرف آن‌ها مشخص بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *